Přeskočit na obsah...

Informace pro žáky Miloše Šolce

Zveřejněno: 14. 01. 2021  Napsal: Miloš Šolc

Vážení rodiče, v pondělí 18. a v úterý 19. ledna 2021 budeme v rámci online výtvarky pracovat se všemi skupinami na jednotném zadání, a tak bych děti rád spojil do jedné pondělní a jedné úterní skupiny s časem začátku vždy v 16:15 hod. (konec v 18:30 hod.).

Potřebovat budeme:

  • 2 bílé čtvrtky A4,
  • barvy (v lepším případě anilinky nebo vodovky, v horším suché pastely nebo pastelky),
  • bílou krycí barvu na zasněžené hory a kopce (ideálně akrylovou nebo temperovou, ale v nejhorším případě postačí i bílá tuš nebo bílá anilinka),
  • 2 ploché štětce (menší na tupování a ideálně i velký, široký na roztírání),
  • obyč. tužku, ořezávátko, gumu,
  • velké nůžky i malé manikúrní nůžtičky,
  • lepící pásku (bohatě stačí krepová) nebo jiný podobný materiál,
  • lepidlo (nejlépe tyčinkové, ale práci zvládneme i s Herkulem),
  • staré noviny nebo podložku na lepení.

Dále potřebujeme (neplatí pro malé děti z MŠ a 1. tříd ZŠ, které mají výuku běžně o 45 min. kratší):

  • 3 ruličky (zbylé středy) od toaletního papíru,
  • pravítko,
  • lepidlo Herkules,
  • 5 obyčejných kolíčků na prádlo + ideálně 1 kolíček větší (nejsou součástí výrobku a budou tedy vráceny).

Předem děkuji za přípravu i účast na online hodině a budu se těšit!

 

Zveřejněno: 13. 01. 2021  Napsal: Miloš Šolc

Čtvrteční zadání pro absolventy a nejstarší žáky:

“KOMPOZICE Z BÍLÝCH PŘEDMĚTŮ”

Ve čtvrtek 14. ledna 2021 se vrhneme na malbu temperou či akrylem (dle možností) a svoji paletu omezíme jen na BÍLOU a ČERNOU barvu (a samozřejmě odstíny barvy ŠEDÉ). Postupovat budeme podobně jako při kresbě (umístění do formátu, proporce atd.) s tím rozdílem, že stínovat (resp. modelovat objem předmětů) budeme barvou a štětcem, nikoli tužkou apod.

Podobným cvičením jsem si kdysi také prošel a jsem si jistý, že vás obohatí i v případě, že už máte s barvou nějaké zkušenosti (viz Denča Frýdová a další). A stejný úkol jsem před několika málo lety zadal i svým pražským žákům, jejichž práce nám dnes mohou posloužit jako zdroj inspirace (viz ZDE). A jakýže úkol to vlastně je?

  1. Sesbírejte doma co nejzajímavější BÍLÉ předměty a vyberte z nich 5 nejlepších, které máte chuť malovat.
  2. Z těchto 5 nejlepších sestavte volnou kompozici.
  3. Udělejte světle ŠEDOU podmalbu a nechte papír formátu A3/A2 chvíli proschnout.
  4. Vaši kompozici načrtněte na připravený papír tužkou…
  5. ... a vrhněte se na malbu (na paletu, tácek nebo kus kartonu naneste BÍLOU a ČERNOU barvu a zkoušejte míchat odstíny ŠEDÉ).

Jak při malbě postupovat vám povím na začátku zítřejší online hodiny (hned potom, co nám představíte své hotové dílo z minulé hodiny na téma “3 VĚCI, KTERÉ O VÁS VYPOVÍDAJÍ NEJVÍC”). Odkaz pro vstup do online třídy zůstává stejný: https://meet.vpsfree.cz/ABCVytvarka

Předem díky za vaši včasnou přípravu i účast a budu se těšit...

 

Zveřejněno: 10. 01. 2021, editováno: 11. 01. 2021  Napsal: Miloš Šolc

Vážení rodiče, v pondělí 11. a v úterý 12. ledna 2021 bude online výtvarka probíhat dle běžného rozvrhu. Třídy mladších a starších žáků opět NEBUDEME spojovat a je tedy nutné, aby si děti připravily pomůcky podle toho, do jaké třídy patří:

Starší děti (Po 13:45, Út 16:15) budou potřebovat:

  • 3 ruličky (zbylé středy) od toaletního papíru,
  • pravítko,
  • obyč. tužku, ořezávátko, gumu,
  • velké nůžky i malé manikúrní nůžtičky,
  • lepidlo tyčinkové nebo Herkules,
  • 5 obyčejných kolíčků na prádlo + ideálně 1 kolíček větší (nejsou součástí výrobku a budou tedy vráceny),
  • bílou čtvrtku A4,
  • čtvrtku A4 v “zimních” barvách,
  • staré noviny nebo podložku na lepení.

Mladší a nejmladší děti (Po 16:15, Út 13:30) ať si, prosím, připraví:

  • 2 bílé čtvrtky A4,
  • barvy (v lepším případě anilinky nebo vodovky, v horším suché pastely nebo pastelky),
  • bílou krycí barvu na zasněžené hory a kopce (ideálně akrylovou nebo temperovou, ale v nejhorším případě postačí i "kapka" bílé tuše nebo bílá anilinka),
  • 2 ploché štětce (menší na tupování a ideálně i velký, široký na roztírání),
  • obyč. tužku, ořezávátko, gumu,
  • velké nůžky i malé manikúrní nůžtičky,
  • lepící pásku (bohatě stačí krepová) nebo jiný podobný materiál,
  • lepidlo (nejlépe tyčinkové, ale práci zvládneme i s Herkulem),
  • staré noviny nebo podložku na lepení.

Odkaz pro vstup do online třídy zůstává stejný: https://meet.vpsfree.cz/ABCVytvarka

Dále Vašim dětem nabízím možnost vyzvednout si na příští hodinu ve škole své kufříky s pomůckami a hlavně doplnit u nás chybějící výtvarné potřeby (papírové čtvrtky, barevné papíry, lepidla, některé druhy barev apod.). Na adrese výtvarného oboru (Husova 1414, Hořice) budu k dispozici tento čtvrtek 14. 1. 2020, a to v časech 15:00-16:00 a 18:30-19:30 hod. Další termíny mohu nabídnout příští týden. S pozdravem Miloš Šolc

 

Zveřejněno: 07. 01. 2021  Napsal: Miloš Šolc

Čtvrteční zadání pro absolventy a nejstarší žáky: 

“3 VĚCI, KTERÉ O VÁS VYPOVÍDAJÍ NEJVÍC”

Možná jste někdy slyšeli názor, že za umělce nejvíce promlouvá jeho dílo. Že “většina” malířů, sochařů, grafiků, básníků, hudebníků apod. vlastně ztvárňuje především sebe sama – což může platit přímo (např. pro malíře autoportrétisty), ale i nepřímo: Mám-li rád koně, maluji nebo modeluji koně; jsem-li blázen do automobilového designu, kreslím hlavně auta apod. (Nezobrazuji tedy přímo sebe, ale “něco ze sebe”, nebo alespoň něco, co mě zajímá…)

Někdy je ale těžké význam díla rozklíčovat (otázka typu “Co tím chtěl básník vlastně říct”, je stále aktuální). Pochopit obraz, sochu nebo text písně se nám lépe daří, když daného umělce známe jako ČLOVĚKA s chybami, touhami, úspěchy i prohrami (a to opět přímo: tedy známe-li ho osobně, nebo nepřímo: známe-li alespoň trochu jeho život). 

Smyslem dnešního zadání je poznat se vzájemně jako lidi i jako potenciální umělci. Připravte si, prosím, “3 VĚCI, KTERÉ O VÁS VYPOVÍDAJÍ NEJVÍC”. Sestavíte z nich vlastní kompozici, kterou budete kreslit nebo malovat volitelnou technikou (tužka, fix, uhel, pastel, anilinky, akryly apod.). Dále bude potřeba čtvrtka min. form. A3, ale ještě lépe A2 – abyste mohli kreslit/malovat v životní velikosti. 

Na začátku příští hodiny (tj. ve čtvrtek 14. ledna 2021) nám své hotové dílo představíte a dáte nám čas na jeho interpretaci (budeme hádat, kdo jste a co máte vlastně rádi). Poté nám význam jednotlivých předmětů (symbolů) ve vaší kompozici ještě vysvětlíte slovně vy sami. 😉

Toť zatím vše! Díky a těším se...

 

Zveřejněno: 03. 01. 2021, editováno: 05. 01. 2021  Napsal: Miloš Šolc

Vážení rodiče, v pondělí 4. a v úterý 5. ledna 2021 se budeme v rámci online výtvarky věnovat kreslení a práci s papírem. Výuka by s ohledem na různou náročnost úkolů probíhala tento týden dle běžného rozvrhu. Třídy mladších a starších žáků proto tentokrát spojovat NEBUDEME. Odkaz pro vstup do online třídy zůstává stejný: 

https://meet.vpsfree.cz/ABCVytvarka

Potřebovat budeme hlavně:

  • bílou čtvrtku A4,
  • 2 čtvrtky A4 v “zimních” barvách (v libovolných odstínech modré až fialové, nebo šedé až černé barvy),
  • pravítko,
  • obyč. tužku, ořezávátko a gumu,
  • velké nůžky i malé manikúrní nůžtičky, lepidlo (tyčinkové nebo Herkules),
  • staré noviny,
  • barevné fixy nebo pastelky.

Pro finální doladění novoročních přání by se nám dále hodilo mít po ruce:

  • bílou vodovku, temperku, akrylku nebo kancelářský korektor (dle možností),
  • tenký kulatý štětec,
  • černou tenkou fixu (liner).

Předem díky za přípravu i účast na online hodině a budu se těšit!

 

Zveřejněno: 06. 12. 2020  Napsal: Miloš Šolc

Vážení rodiče, od pondělí 7. prosince 2020 již bude probíhat standardní výuka výtvarky ve třídě. I nadále platí přísná hygienická pravidla, která nám (učitelům i dětem) stanovují nejen povinné nošení roušek po celou dobu pobytu v ZUŠ, opakované mytí a dezinfekci rukou a pravidelné větrání učeben, ale která omezují i počet žáků ve třídě (max. 10 dětí). Z tohoto důvodu jsem musel obě pondělní skupiny rozdělit a po konzultaci s Vámi upravit některým dětem rozvrh (resp. přesunout jejich výtvarku dočasně na čtvrtek). Na následujících řádcích naleznete upravený rozvrh těch skupin, kterých se změna týká: 

 

Po 13:45-16:00 Po 16:15-18:30 Čt 13:45-16:00
Dvořáková Eliška Babáková Lucie Bachmann Jan Otto
Jurenková Ema Babáková Sára Burian Petr
Kopecká Jolana Famfulíková Elena Čepková Alžběta
Lukáčková Nela Hátlová Johana Fiutowská Emilie
Podzimková Sára Kindlová Petra Hudecová Olga
Pomikálková Marie Korbelová Justýna  Karešová Kateřina
Stuchlíková Anna Krylová Adéla Klymyšyn Eliška
Špicarová Anežka Pourová Ema Novotný Zbyněk
Tretiníková Lucie Richtermocová Háta Rechtorisová Mia
Veselá Johanka Sodomová Ema Suder Lara

 

 

 

 

 

 

 

 

Ostatní skupiny (obě úterní sk. a čtvrteční sk. absolventů) pokračují beze změny.

Můj běžný, NE-upravený rozvrh viz ZDE.

Kontakt:
e-mail: solc@zushorice.cz   tel.: 724 354 810

 

Zveřejněno: 29. 11. 2020, editováno: 30. 11. 2020 Napsal: Miloš Šolc

Vážení rodiče, jak už asi víte, tento týden se budeme ještě jednou věnovat keramice.

Omlouvám se za případné komplikace, ale podařilo se mi vymyslet flexibilní zadání vhodné pro všechny věkové skupiny, a tak bych rád výuku opět sloučil pod jeden čas - a to s ohledem na znovuotevírání škol na ten pozdější (16:15-18:30).

Potřebovat budeme:

  • UBRUS, igelit. plachtu apod. na zakrytí stolu,
  • starší UTĚRKU nebo větší HADŘÍK, který bude sloužit jako podložka i jako ručník na utírání rukou,
  • malou porcelánovou nebo skleněnou MISKU “SALÁTOVKU” na vodu,
  • VÁLEČEK NA TĚSTO,
  • JÍDELNÍ NŮŽ,
  • IGELIT. SÁČEK,
  • ČAJOVOU SVÍČKU,
  • 2 PÁRÁTKA.

Dále Vás prosím o zapůjčení:

  • VÁZY na květiny, která není baňatá, ale naopak co nejvíce rovná, a její povrch je navíc hladký, bez výčnělků,
  • nebo jiné VYSOKÉ NEplastové NÁDOBY kulaté i hranaté (termoska na čaj, láhev od olivového oleje, vína, piva apod.).

Děti prosím, aby si nejpozději cca 2 hod. před začátkem výtvarky natrhaly HRSTKU HLÍNY do malého KELÍMKU od jogurtu (popř. do malé zavařovací sklenice) a vše zalily teplou VODOU Z KOHOUTKU (tj. příprava šlikru).

Zadání k náhradním malovacím úkolům se děti, které nemají KERAMICKOU HLÍNU, dozví na začátku hodiny...

 

Zveřejněno: 25. 11. 2020  Napsal: Miloš Šolc

Kolektivní ilustrace pro absolventy a nejstarší žáky

Během následujících 2-3 hodin se budeme zabývat tvorbou kolektivní ilustrace na vánoční téma. Cílem je snaha se v rámci výtvarky vánočně naladit a natrénovat přitom kreslířské dovednosti s přesahem kamkoli (u Denči asi do malby, u Petra Procházky do designu interiérů apod.). Jak bude vaše kolektivní dílo vypadat vám zatím neprozradím. Jeho podobu budete do velké míry ovlivňovat vy sami, a proto bude potřeba vzájemně spolupracovat a učit se myslet týmově. To vám ale dávám zabrat, co? :-D

Zároveň byste se v rámci tohoto tématu měli mít možnost individuálně rozvíjet a realizovat v té výtvarné oblasti, která vás zajímá, studujete ji a nebo studovat chcete. A co je největší “sranda”? Pokud zatím nevíte, co vlastně chcete (např. jaký výtvarný styl si vytvořit, jak formovat svůj umělecký rukopis apod.), měla by vás k tomu realizace jednotlivých zadání v rámci výše uvedeného tématu popostrčit. Souvisí s tím ovšem jeden nutný předpoklad – a tím je vaše vlastní nasazení a ochota se učit. Jste připraveni? Pokud ano, seberte veškeré odhodlání a klikněte SEM.

 

Zveřejněno: 22. 11. 2020  Napsal: Miloš Šolc

Vážení rodiče, s ohledem na náročnost jednotlivých keramických úkolů musím pracovní skupiny Vašich dětí opět rozdělit. V pondělí 23. a v úterý 24. listopadu 2020 tedy NEBUDEME nic spojovat a necháme vše standardně tak, jak to odpovídá BĚŽNÉMU ROZVRHU (viz ZDE). Stejně tak seznam pomůcek bude odlišný, i když většinu posbíráte doma ve své kuchyni. :-)

Starší děti (Po 13:45, Út 16:15):

  • UBRUS, igelit. plachta apod. na zakrytí stolu,
  • starší čistá UTĚRKA nebo větší HADŘÍK, který bude sloužit jako podložka i jako ručník na utírání rukou,
  • malá porcelánová nebo skleněná MISKA “SALÁTOVKA” na vodu (která se na rozdíl od plastové jen tak nezvrhne),
  • VĚTŠÍ MISKA nebo HLUBOKÝ TALÍŘ (ideálně z měkkého plastu, ale stačí i běžné z porcelánu či skla),
  • IGELIT. SÁČEK, do kterého by se větší miska nebo hluboký talíř vešly,
  • větší KELÍMEK od jogurtu, smetany apod. (popř. zavařovací sklenice bez víka) na šlikr,
  • obyčejný JÍDELNÍ PŘÍBOR (stačí jen VIDLIČKA a NŮŽ),
  • menší plochý ŠTĚTEC,
  • obyčejná TUŽKA.

Mladší a nejmladší děti (Po 16:15, Út 13:30):

  • UBRUS, igelit. plachta apod. na zakrytí stolu,
  • starší čistá UTĚRKA nebo větší HADŘÍK, který bude sloužit jako podložka i jako ručník na utírání rukou,
  • malá porcelánová nebo skleněná  MISKA “SALÁTOVKA” na vodu (která se na rozdíl od plastové jen tak nezvrhne),
  • VÁLEČEK NA TĚSTO (maminky, nebojte se, vrátíme nepoškozený),
  • VYKRAJOVÁTKA na vánoční cukroví pro nejmenší děti (ale obejdeme se i bez nich),
  • obyčejný JÍDELNÍ NŮŽ (klidně ten, který děti dobře znají a samy ho používají),
  • ŠPEJLE nebo párátko,
  • obyčejná TUŽKA.

Zadání k náhradním malovacím úkolům se děti, které nemají KERAMICKOU HLÍNU, dozví na začátku své hodiny. :-)

 

Zveřejněno: 13. 11. 2020  Napsal: Miloš Šolc

Vážení rodiče, v pondělí 16. listopadu 2020 si v rámci dobrovolné online výtvarky dáme s dětmi ještě jeden malovací úkol (zatímco další týden už se budeme věnovat keramice). 

Obě pondělní skupiny bychom opět spojili do jedné a u monitorů se setkali v čase od 16:15 do 18:30 (mladší děti z přípravky mohou skupinu opustit klidně o něco dříve /dle regulérního rozvrhu o 45 min/). Potřebovat budeme:

  • Obyčejnou TUŽKU,
  • jakýkoli PAPÍR na malování (čtvrtku A3, popř. A2, větší kus kartonu /min. 30x40, max. 40x60 cm/ apod.),
  • a nakonec MALOVACÍ NÁSTROJE. Byl bych rád, kdyby si děti tentokrát vyzkoušely VODOVKY či ANILINKY (starší děti nejlépe TEMPERY). Pokud je ale aktuálně nemáte “na skladě”, spokojíme se i se suchými technikami (suchý pastel, pastelky klasické či akvarelové, voskovky apod.).

Předem díky za spolupráci a budu se těšit…

 

Zveřejněno: 12. 11. 2020  Napsal: Miloš Šolc

Studijní kresba a malba pro absolventy a nejstarší žáky

Během dnešní online výtvarky trochu individualizujeme zadání, a to především podle toho, co je u každého z vás nutné alespoň trochu procvičit. 😉

Inka a Týnka dnes natrénují: 
STÍNOVÁNÍ a základy studijní kresby (gradaci šedých tónů, modelaci objemu). Přečtěte si, prosím, před hodinou TYTO materiály a připravte si obyč. tužku a nějaký bílý předmět s hladkým, ideálně matným povrchem (jednodušší bude hrnek nebo miska, složitější čajová konvice, konev na zalévání květin apod.).

Fanda, Petr Procházka a Péťa Kvarda:
V rámci zadání z minulé hodiny (“Zajímavý předmět z mého okolí”) nastudují TVAR volitelného předmětu a jeho POVRCH (lesklý vs. matný, hrubý /strukturální/ vs. hladký apod.). Kreslit můžete tužkou, rudkou, uhlem, jednou barvou suchého pastelu (techniky pro začátečníky a středně pokročilé), nebo tenkým fixem, perem a tuší či propiskou (techniky pro pokročilé a profíky). 

A kdo z vás třech by se dnes cítil na to čelit výzvě, může zvolit takový předmět, na jehož POVRCHU bude možné zkoumat trochu blíže ÚČINKY SVĚTLA (odraz světla /lesk/, odraz okolního prostředí nebo dokonce průchod světla /skrze průhledné či průsvitné materiály/)...

Denča: 
Jakmile bude mít dokreslen ”Zajímavý předmět”, zkusí tentýž předmět namalovat barvami (anilinkami, temperou, akrylem).

Podrobnosti si sdělíme v 16:15 na začátku naší online hodiny. Odkaz pro vstup do virtuální třídy zůstává: https://meet.vpsfree.cz/ABCVytvarka

 

Zveřejněno: 06. 11. 2020, editováno: 09. 11. 2020  Napsal: Miloš Šolc

Vážení rodiče, v pondělí 9. a v úterý 10. listopadu 2020 si odpočineme od “vyráběnek” a v rámci dobrovolné online výtvarky si po delší době zkusíme klasickou kresbu a malbu. Papírnictví jsou uzavřená, a tak si musíme vystačit s minimem. Potřebovat budeme:

  • Naši papírovou MASKU zvířete (či mimozemšťana) z minulé hodiny,
  • kosmetické nebo jiné ZRCÁTKO, do kterého děti budou během malování “nakukovat” (použít půjde během samotné online výuky i WEBKAMERA),
  • jakýkoli PAPÍR na malování (čtvrtku A2 nebo alespoň A3, větší kus kartonu /min. 30x40, max. 40x60 cm/ apod.),
  • a nakonec MALOVACÍ NÁSTROJE ze sbírky “co dům dal”. Ze suchých technik se dají použít suché pastely (ideálně), voskovky, barevné fixy či pastelky. Z mokrých technik vodovky či anilinky (ideálně), starší děti mohou použít tempery…

I přesto, že už asi trochu tušíte, jaké bude téma, sdělím zadání dětem až na začátku online výuky. To proto, aby mi “nevypálily rybník” a nepřišly na hodinu s již hotovou malbou :-) 

Děti, které se minulé výtvarky z jakéhokoli důvodu nemohly zúčastnit prosím, aby si během víkendu dodělaly podle TOHOTO NÁVODU zvířecí masku. Pokud by totiž přišly k počítačům bez masky, neužily by si ani zdaleka tolik zábavy jako my maskovaní :-)

Předem díky za spolupráci a budu se těšit…

 

Zveřejněno: 05. 11. 2020  Napsal: Miloš Šolc

Perspektiva, proporcionální kresba a stínování pro absolventy a nejstarší žáky

V předchozích hodinách (září-říjen) jsme se zabývali převážně perspektivními cvičeními. Cílem posledního zadání („Můj oblíbený koutek“) bylo pokusit se vystihnout nejen prostor našeho oblíbeného místa, ale i jeho atmosféru, charakter. Abychom ale ve snaze najít svůj styl a propůjčit obrazu svou vlastní osobitost nedělali až příliš velké skoky, zastavíme se na malý okamžik u klasické proporcionální kresby. Připomeneme si základy VIZOVÁNÍ a zkusíme si nakreslit další objekt z našeho domácího prostředí. Jaký? To se dozvíš níže:

Odkaz k úplnému zadání úkolu: Perspektiva, proporcionální kresba a stínování
Odkaz pro vstup do třídy: https://meet.vpsfree.cz/ABCVytvarka

A protože jsem nabyl dojmu, že můj dnešní výklad na téma VIZOVÁNÍ byl "lehce" zmatečný, přikládám ještě skvělý odkaz na rychlý videokurz (v angličtině): Measuring with Pencil

 

Zveřejněno: 01. 11. 2020, editováno: 03.11.2020  Napsal: Miloš Šolc

Vážení rodiče, během pondělní a úterní dobrovolné online výtvarky si vyrobíme malované, papírové “roušky” ve tvaru zvířete (s každou skupinou jiného podle náročnosti). Hodinu jsem se snažil postavit tak, abychom si vystačili s tím, “co dům dal”.

Potřebovat budeme:

  • Papírový talířek (nebo ČTVRTKU A3 a OBYČ. TALÍŘ, který poslouží jako šablona),
  • ČTVRTKU A4 (nebo jiný tvrdší papír),
  • jakékoli 2 malé plastové KELÍMKY OD JOGURTU,
  • 2-3 obyč. MISKY na míchání barev (ideálně starší, opotřebené),
  • TEMPERY,
  • jakékoli PLOCHÉ ŠTĚTCE na malování.

Dále:

  • NŮŽKY + malé (manikúrní) NŮŽTIČKY,
  • jakékoli PRAVÍTKO,
  • LEPIDLO Herkules nebo jiné,
  • GUMIČKU (pruženku) používanou k uchycení roušek.

Pokud byste výše uvedené pomůcky neměli k dispozici a Vaše dítko by se i přesto chtělo online výtvarky zúčastnit, zadám mu náhradní “malovací” úkol, k jehož splnění postačí papír a obyčejné tempery. 😉

Čas online výtvarky odpovídá času běžné výuky Vašeho dítěte (můj rozvrh viz ZDE). Odkaz pro vstup do třídy “ABC Výtvarka” zůstává stejný: https://meet.vpsfree.cz/ABCVytvarka

Díky a budu se těšit!

Kontakt:
e-mail: solc@zushorice.cz   tel.: 724 354 810

 

Zveřejněno: 21. 10. 2020  Napsal: Miloš Šolc

Úvod do projektu “Hledání výtvarného stylu” pro absolventy a nejstarší žáky

1) Najdi své vzory (idoly)
Přečti si do zítřejší online hodiny TENTO TEXT z knihy “Komiksová učebnice komiksu”, popisující hledání osobitého výtvarného stylu současné komiksové kreslířky a ilustrátorky ToyBox. Tvůj vlastní příběh coby umělce (aktivního či příležitostného) se začíná teprve psát. Možná ještě nevíš, jakým životním směrem se vydat a jaká zákoutí uměleckého světa hlouběji prozkoumat. Určitě jsi ale přirozeně zvědav-á/-ý a už teď jsi si naprosto jist-á/-ý tím, co je z estetického hlediska dobré, a co spadá do škatulky takzvaného kýče či braku…

Jaké “věci” se ti aktuálně líbí a proč?
Zapřemýšlej, prohledej internet a neomezuj se jen na výtvarné umění. Vytvoř si v počítači např. složku "Hledání mého stylu" a zařazuj do ní průběžně své oblíbené obrazy, sochy, fotografie, scény z filmů, pasáže z knih, hudby atd. Zamysli se nad tím, co tě na nich baví, přitahuje. Je to jejich atmosféra, řemeslná dokonalost, nebo snad technická vycizelovanost??? Hodně samozřejmě záleží na tom, jaký typ umění tě vlastně láká...

2) Kvalita vzniká z kvantity
Abychom nezůstali jen u prázdných řečí, je třeba zadat si konkrétní úkol. Podrobnosti k němu se dozvíš zítra 22. 10. 2020 v 16:15 na začátku naší online výuky. Těšíš se? :-) Pro jistotu ještě připojuji potřebný odkaz: https://meet.vpsfree.cz/ABCVytvarka

 

Zveřejněno: 15. 10. 2020  Napsal: Miloš Šolc

Vážené a milé kolegyně a kolegové-výtvarníci,

konečně jsou tu slíbená zadání k aktuální online výuce. Chtěl jsem je sem umístit už včera, ale na serveru ZUŠ byla bohužel chyba a nebylo možné se k němu připojit… 

Od pondělí 19. 10. 2020 bude PRO VŠECHNY SKUPINY možné scházet se v čase běžné výuky u videohovorů přístupných z odkazu ( https://meet.vpsfree.cz/ABCVytvarka ), na který stačí jen kliknout a můžeme se vidět :-)

S největší pravděpodobností to tedy během příštího týdne bude probíhat tak, že se na začátku standardní hodiny sejdeme u počítačů / chytrých telefonů, vysvětlíme si nebo upřesníme zadání a poté vás nechám cca 1,5 hod. pracovat samostatně. Další připojení uskutečníme na konci standardní hodiny, abyste mi své výtvory mohli představit a já je následně ohodnotil, známky zapsal do elektronických třídnic a fotky vašich výtvorů zveřejnil na tomto webu. Zda na nabídku videohovorů přistoupíte, je pouze na vás. 

Pokud byste následující zadání vypracovali dříve než dojde k plánovaným videopřenosům, vyfoťte, prosím, výsledky své práce a zašlete je na mou školní emailovou adresu (solc@zushorice.cz). S textem zprávy si dělat starosti nemusíte, jen vás všechny prosím o PODPIS :-) Tak jdeme na to?

S mladšími žáky (majícími běžnou výuku v Po od 16:15 a ve Út od 13:30) navážeme na reliéfní talířky z papírové drti (které nám v běžné hodině výtvarky zbývá už jen pomalovat) a pod tyto talířky vyrobíme mozaikové prostírání. Se staršími žáky (Po od 13:45) vytvoříme trojrozměrnou květinovou mísu. A nakonec si necháme klučičí skupinu ostřílených mazáků (Út od 16:15), kteří si vyzkouší skládanku mimozemského létajícího talíře.

A ještě na vysvětlenou:

Mozaikové prostírání pod papírové talířky z hodiny může být určeno majiteli našeho v září malovaného “Ztraceného kufru” nebo komukoli, koho si sami vyberete (mamce, taťkovi, babičce apod.). Stačí jen popřemýšlet nad tím, co má daný člověk rád, a podle toho nakreslit vhodný obrázek. Místo různobarevných fotek z časopisů je možné natrhat barevné papíry. Záleží jen na tom, co máte doma po ruce. ;-)

Trojrozměrná květinová mísa: Kreativitě se meze nekladou, a tak se tentokrát nijak neomezujte ani ve výběru barvy. Potřebovat budete klasické tempery. Nejvhodnějším formátem černé čtvrtky je asi velikost A3. Doufám, že vám proto nebude vadit případná návštěva papírnictví. Nějaký ten štětec a další potřeby se snad už doma najdou. Pokud se rozhodnete sušit papírové květy a listy v troubě, požádejte, prosím, o pomoc rodiče! Tento úkol je náročnější na přípravu i realizaci, a tak na jeho splnění máte celý tento i příští týden. :-)

K sestavení mimozemského létajícího talíře si můžete vzít na pomoc papíry barevné, nebo jen obyčejné – bílé. Záleží jen na vašich možnostech… Naším cílem je, aby kosmická loď létala. Jelikož ji nebudete jen konstruovat, ale i kreslířsky zdobit, máte na splnění úkolu celý tento i příští týden. Jak vás ale znám, budete hotovi dříve, a tak vám v případě potřeby dám příští úterý další kreativní “nášup”. :-D

P. S.: Ještě by bylo dobré říct, že většina materiálů pochází z knihy “Hrátky s papírem” od nakladatelství Svojtka a Vašut. To proto, že dle tematického plánu jsme se v září věnovali akvarelové malbě, v říjnu probíráme tvarování z papíru a v listopadu a prosinci bychom se měli věnovat modelování z hlíny...

 

Zveřejněno: 13. 10. 2020  Napsal: Miloš Šolc

Vážení rodiče,

omlouvám se, ale jsem nemocný a dnes se mi bohužel přitížilo. Zadání k distančnímu vzdělávání tu zveřejním zítra. Děkuji za pochopení...

 

Zveřejněno: 12. 10. 2020  Napsal: Miloš Šolc

Vážení rodiče,

po dnešní domluvě s paní ředitelkou nabízím následující řešení distanční online výuky:

Možnost přidat s k videohovoru tu bude především pro starší žáky a dále absolventy výtvarného oboru (mající běžnou výuku v Po od 13:30 a ve Čt od 16:15). Jednalo by se o kratší videochat (cca 30 min.), který bychom uspořádávali pravidelně v době výuky s tím, že dnešní pondělní “setkání” si můžeme vynahradit tento Čt 15. 10. od 15:30 – souhlasíte? Zjistím k tomu podrobnosti a během zítřka pod tento příspěvek pověsím odkaz, na který je třeba pro navázání spojení kliknout :-)

https://meet.vpsfree.cz/ABCVytvarka

Mladší žáčci (mající běžnou výuku v ostatní dny a hodiny) by se k distanční výuce mohli připojit formou samostatného plnění jednoduchých dobrovolných úkolů (podobně jako tomu bylo na jaře tohoto roku). Zadání pro tento týden zde zveřejním opět zítra...

Dále vás chci všechny moc poprosit, abyste se mnou komunikovali POUZE prostřednictvím školního e-mailu (solc@zushorice.cz) , popř. skrze mé osobní tel. číslo (724 354 810). Usnadníte mi tak kontrolu nad celou situací (vyhodnocování úkolů, zveřejňování fotek dětských prací na webu ZUŠ apod.). Distanční vzdělávání budu provádět s pomocí notebooku, nikoli za pomoci svého telefonu. Aplikace pro bezplatné zasílání zpráv a fotek (Messenger, WhatsApp apod.) proto, PROSÍM, v tomto případě nepoužívejme!

Všem moc děkuji za vstřícnost, ochotu a předem i za nějaká ta dílka. Mějte se fajn a budu se těšit...

 

Zveřejněno: 17. 09. 2020  Napsal: Miloš Šolc

Vážení kolegové-výtvarníci,

protože někteří z vás jsou doma v nucené karanténě, nebo se z jakýchkoli jiných důvodů nemohou dočasně účastnit našich hodin výtvarky, zveřejňuji ZDE náhradní výtvarné zadání...

 

Zveřejněno: 01. 09. 2020  Napsal: Miloš Šolc

Vážení rodiče,

školné ve výši 1 200 Kč za pololetí (pro žáky přípravného studia 1 a 2 – tj. pro předškoláky z mateřských a prvňáčky ze základních škol – ve výši 700 Kč za pololetí) je třeba uhradit do 15. 9. 2020 na účet č. 1161306339/0800 nebo v kanceláři hospodářky školy na adrese Havlíčkova 1107. Namísto variabilního symbolu uveďte, prosím, do zprávy pro příjemce JMÉNO+PŘÍJMENÍ DíTĚTE a zkratku výtvarného oboru (VO). Více viz ZDE.

Žáky z pobočky v Cerekvici n. B. přebírá nová, skvělá paní učitelka MgA. Michaela Jezberová, PhD., která mj. vede na hořické SPŠKS obor Užitá malba.

 

Rozvrh:
PO 13:45-16:00 – starší pokročilí žáci ve věku 10-12 let
PO 16:15-18:30 mladší pokročilí žáci a pokročilí žáčci přípravného studia ve věku 6-9 let

ÚT 13:30-15:45 – nově příchozí mladší žáci a noví žáčci přípravného studia ve věku 5-8 let
ÚT 16:15-18:30 – “klučičí” skupina starších pokročilých ve věku 8-10 let

ČT 16:15-18:30 – nejstarší žáci, absolventi a žáci připravující se na talentové zk. na umělecké SŠ

 

Kontakt:
e-mail: solc@zushorice.cz   tel.: 724 354 810 (Na e-maily a SMS odpovídám většinou večer. Děkuji :-) )

 

Zveřejněno: 26. 04. 2020  Napsal: Miloš Šolc

Vážené kolegyně,
Vážení kolegové,

blíží se pálení čarodějnic a my už delší dobu nic nenakreslili. Papírnictví jsou z důvodu celostátní karantény stále uzavřená, tak proč si nezhotovit své vlastní kreslící nástroje?

Pokud ale mají rodiče o TOMTO zadání jakékoli pochybnosti, raději se do něj nepouštějte a vrhněte se na alternativní úkol, kterým je zadání z minulého týdne (platí pro přípravku + mladší žáky i pro žáky starší). Naleznete ho ZDE

Patříte-li mezi starší žáky (Hořice Po 13:45-16:00, Cerekvice St 15:00-17:15), kteří ještě nemají hotovou čelenku ani indiánský luk, podívejte se na zadání SEM nebo TAM (a sem tam zkuste něco s námi - no ne?). Howgh!

 

Zveřejněno: 21. 04. 2020  Napsal: Miloš Šolc

Vážení kolegové,

vzhledem k tomu, že účast na distančním vzdělávání není příliš hojná (z mých 60 žáků se pravidelně účastní asi jen 7), přistoupil jsem k zadávání úkolů, které jsou jednodušší a snad i zábavnější. Jejich smyslem už není ani tak vzdělávat, jako spíš zpříjemňovat dlouhý čas doma v karanténě. Budu se snažit posílat vás více ven na čerstvý vzduch (na zahradu, do lesa) a budu doufat, že mi nedáte košem nebo hráběmi :-) Tak tedy:

Nás “indiánský víceboj” se pomalu blíží ke svému konci, ale pár úkolů tu ještě je. Přípravka a mladší žáci je naleznou ZDE, starší žáci TADY. Děkuji!

 

Zveřejněno: 15. 04. 2020  Napsal: Miloš Šolc

Vážení kolegové-indiáni,
NOVÁ ZADÁNÍ (ÚKOLY 4) pro týden od 13. do 17. 4. 2020 naleznete jako vždy na dně této stránky anebo rychleji pod odkazy v závorce (PŘÍPRAVKA + MLADŠÍ ŽÁCI; STARŠÍ ŽÁCI). Mrzí mě, že s nimi přicházím se zpožděním, ale včera jsem se trochu zdržel s tvorbou diplomu k velikonoční výtvarné soutěži, která dnes ve 23:59 mimochodem vrcholí. Zítra pověsím do TOHOTO příspěvku výsledky a do pátku 17. dubna i hotové diplomy, podepsané naší paní ředitelkou. Ale zpět k zadáním:

Před malými dětmi je výprava do lesa, kde si vyzkouší tzv. land art, a před velkými “důležité rozhodování” ohledně módního doplňku na slavnostní vernisáž (jejíž konání je zatím ve hvězdách). 

Příští týden “vyženu” i starší žáky ven, kde si všichni budete moct vyrobit jednoduchý indiánský luk a šípy - rekvizity, které společně s čelenkami, doufám, využijeme jako součást převleku na již avizovanou červnovou vernisáž (podrobnosti včas doplním). Howgh, domluvil jsem! :-)

 

Zveřejněno: 07. 04. 2020  Napsal: Miloš Šolc

Vážení kolegové-výtvarníci, 
protože se blíží Velikonoce a nastává čas jarní únavy a s ním spojeného odpočinku, odložíme tomahawky a naši výzvědnou cestu po stopách indiánů přesuneme na příští týden. Tento týden si dáme úkol odlehčený, spojený s každoroční oslavou nového života. A co nás vlastně čeká?

Aby se náš “výtvarný oddech” nepodobal lenošení, zkusíme si velikonoční výtvarnou soutěž - ale jen malou, tedy takovou, kterou snadno sladíte s chodem vaší rodiny, návštěvami babiček a přípravami na Velikonoce (v době celostátní karantény asi hodně netradiční).

PODMÍNKY SOUTĚŽE A HLASOVÁNÍ naleznete v příloze na dně této stránky nebo ještě rychleji TADY. Soutěž je určena především dětem, které navštěvují výtvarný obor. Zúčastnit se ale mohou všichni žáci ZUŠ Hořice.

P.S. pro nejstarší žáky Miloše Šolce (Hořice Čt 16:15-18:30):
Pokud se nechcete účastnit soutěže a současně ještě nemáte splněna předchozí zadání, věnujte se, prosím, jim. Díky, domluvil jsem, “howgh”!

 

Zveřejněno: 30. 03. 2020   Napsal: Miloš Šolc

Hezké pondělí! Ještě jednou děkuji všem, kteří se do distančního vzdělávání zapojili, a jen dodávám, abyste si se zadáními nedělali těžkou hlavu. 

Úkoly z výtvarky by neměly být ani tak úkoly jako spíš náměty k tvorbě nebo (u starších žáků) dokonce k zamyšlení. Je nutné, aby se "něco dělo", ale byl bych rád, kdyby v návalu studijních povinností působila distančně vyučovaná výtvarka odlehčeně a byla přitom alespoň trochu přínosná.

Vážím si toho, že se v některých případech zapojují i mladší sourozenci, kteří nejsou našimi žáky (alespoň ne prozatím :-) ), a dokonce i celé rodiny (zdravím Famfulíkovi). 

NOVÁ ZADÁNÍ (ÚKOLY 2) pro týden od 30. 3. do 5. 4. 2020 naleznete v PŘÍLOHÁCH na dně této stránky.

Děkuji a přeji úspěšný týden!

 

Zveřejněno: 23. 03. 2020   Napsal: Miloš Šolc

Vážení rodiče,
chápeme, že máte v těchto dnech množství jiných starostí, ale uzavření škol potrvá pravděpodobně déle, než se předpokládalo. Naší povinností jakožto učitelů je své žáky i nadále vzdělávat, což platí také pro ZUŠ (zvláště platíte-li za vzdělávání svých dětí školné). A v čem vzdálené (distanční) vzdělávání, probíhající z našich domovů, spočívá?

Jedná se o zadávání námětů k domácí tvorbě, konzultace a rady týkající se spontánní výtvarné činnosti Vašich dětí, které se doma ve volném čase obvykle věnují, sdílení zajímavého obsahu (nejčastěji internetového), který by jim ukázal užitečné výtvarné přístupy a techniky, prostě o výukové metody, které běžně praktikujeme i v klasické hodině s tím rozdílem, že veškerá komunikace probíhá na dálku, nejčastěji prostřednictvím e-mailu a webu ZUŠ. Starší žáci mohou využívat sociální sítě (Facebook) nebo ještě lépe aplikace pro bezplatné zasílání zpráv, fotek, webových odkazů apod. (Messenger, WhatsApp).

V případě zájmu většího počtu žáků (min. 3) nabízím Vašim dětem také videohovory, během kterých bychom mohli v čase běžné výuky vyzkoušet nějakou novou výtvarnou techniku. Až na takzvané “skypování” však nemám s podobným způsobem komunikace zkušenosti a sám nevím, jak by tato distanční metoda fungovala v praxi (přinejmenším proto, že všichni účastníci videokonference musí mít k dispozici nezbytné výtvarné potřeby). Ale za pokus to asi stojí...

Nemusíme využívat všechny výše uvedené způsoby komunikace, alespoň na jednom bychom se však domluvit měli. Mohli bychom začít tak, že mi v případě zájmu Vaše děti zašlou na emailovou adresu solc@zushorice.cz fotky zadání vypracovaného na níže uvedené téma. Tak tedy:

Řeč umění

Dnešní civilizovaní lidé používají při vyjadřování toho, co chtějí světu sdělit, slova. Stejně tak je i jejich hlavní informační a komunikační nástroj - internet - plný slov, i když slova tu ani zdaleka nevytvářejí všechen obsah. Některá sdělení, ať už vtipná či chmurná, je zkrátka lepší “zapsat” do jiného formátu - například do obrázků statických (fotografie či ilustrace) nebo pohyblivých (video či animace). Téma jak dělané pro vizuálně smýšlející jedince - tedy výtvarníky, že ano? :-)

Výtvarníci ale neumí v obrazech a představách jen smýšlet, oni v nich umí i promlouvat, vyjadřovat se a slova k tomu de facto nepotřebují. Jak je to možné?

Stejně jako muzikanti, jejichž “řečí” je melodie a rytmus a “písmem” noty či akordy, mají i výtvarní umělci své vlastní vyjadřovací prostředky. Jejich díla umí promlouvat pomocí barev, linií, ploch a tvarů. Podobně jako hudební skladby oslovují i kresby, malby, objekty a sochy především citovou složku naší osobnosti, pohrávají si s našimi emocemi, rozehrávají vnitřní struny schopné měnit naši náladu a aktuální psychické rozpoložení. Okořeňují nám zkrátka život - no není to super? :-)

“Výtvarný jazyk” není srozumitelný každému a za všech okolností. Někdy se ptáme, co tím či oním chtěl vizuální umělec (nebo snad básník?) vlastně říct. Jindy se ale spontánně nastaví “pravidla”, bez kterých žádný jazyk nemůže fungovat, a ono to fungovat začne. Příkladem může být tento výtvarný znak: ♥, anebo jiný, který představuje třeba buvola loveného jeskynními lidmi před mnoha tisíci lety, jak je to hezky vysvětleno pod odkazem v závorce (Indiánské písmo), kde se píše o obrázkovém písmu amerických indiánů (jejichž kulturou jsme se v tomto školním roce zabývali mj. v souvislosti s chystanou výstavou v Galerii plastik).

Některé přírodní národy a kmeny tedy původně neměly žádnou abecedu. Celá slova “zapisovaly” pomocí obrázků a jejich jazyky často neznaly ani souhlásky a samohlásky (viz Znakové jazyky indiánů z Velkých plání). Těmito jazyky se tedy nedalo mluvit (ve vlastním slova smyslu), pouze ukazovat a předvádět (znakový jazyk amerických indiánů používal řeč rukou, výrazů tváře a pozic hlavy). Z mého pohledu byli zkrátka indiáni více umělci a divadelníky než běžnými lidmi vyjadřujícími se tak, jak to známe ze svého každodenního života, ve kterém umění prostě chybí, připadá nám cizorodé a někdy i nesrozumitelné. To bychom jako výtvarníci mohli svým vlastním příkladem začít pomalu měnit - nemyslíte?

ZADÁNÍ pro týden od 23. do 29. 3. 2020 naleznete v PŘÍLOHÁCH na dně této stránky (ÚKOLY 1).